Kunnostin tyttärelleni isäni minulle n. 30-vuotta sitten tekemän pikku tuolin. Tuli mieleen, että käsitöiden (ja kuviksen) tunneilla kouluissa voitaisiin enempi kunnostaa ja uusiokäyttää olemassa olevia tavaroita. Tuunaus tuntuu muutenkin olevan  IN, joten oppilaat voisivat siitä innostuakin ja toisaalta se tukisi myös kestävän kehityksen arvojen ja taitojen oppimista. Oppilaat voisivat tuoda kotoa haluamiaan tavaroita tuunatttavaksi tai sitten voitaisiin tehdä yhdessä retki kierrätyskeskukseen tai kirpputorille. Taloussuunnittelua voitaisiin vielä yhdistää tähän, jos annetaan kaikille oppilaille joku budjetti, jonka puitteissa tuote pitää syntyä. Tietyt perusmaterilaalit voi olla budjetin ulkopuolella yleisesti käytettävissä. Jonkinlaiset reunaehdot ja aihe tietenkin pitäisi antaa. Aiheena voisi olla esim. laukku/kassi, säilytysesine (yleisesti tai esim. CD-levyjen säilyttämiseen), seinälle kiinnitettävä taideteos, isän/äitienpäivälahja jne.

Tässä aiheessa integroituisi myös jo opiskeluaikana syntynyt ajatukseni siitä, että mielestäni kuvataide ja käsityö -oppiaineet pitäisi yhdistää yhteiseksi "kädentaidot" yms. oppiaineeksi . Kirjoitankin tästä oman viestin, jossa selitän asiaa tarkemmin.